Empathisch luisteren
Brengt u als coachend leidinggevende uw team al tot goede prestaties? Bent u vertrouwd met de belangrijkste gesprekstechnieken en in staat tot het maken van resultaatgerichte afspraken? Merkt u in gesprekken met uw medewerkers wel eens dat u niet écht naar hen luistert? Zou u empathischer willen zijn, meer begrip willen hebben, zónder in te boeten aan resultaatgerichtheid? Bent u ervan overtuigd dat oprechte aandacht voor uw medewerkers de (communicatieve) relatie met hen kan verbeteren? Realiseert u zich dat daardoor de persoonlijke én gezamenlijke productiviteit en effectiviteit zal toenemen?
Dán is de training ‘Empathisch luisteren’ een resultaat- en ervaringsgerichte uitdaging voor u ! Tijdens deze training leert u de verschillende niveaus van luisteren kennen en – afhankelijk van de situatie – toe te passen. U leert het belang kennen van empathisch zijn en handelen. U ziet de relatie tussen denken en voelen (enerzijds) en uitdrukken en luisteren (anderzijds). U gaat luisteren inzetten als een vorm van aandacht (een beloningsmiddel) en als middel om mensen te stimuleren met u te praten. U leert om luisteren in te zetten als manier om een ander te bewegen zich open te stellen voor uw visie, ideeën en standpunten.
Resultaat:
- U communiceert constructief assertief en resultaatgericht;
- U begrijpt het belang van ‘empathisch zijn’ en kunt dit in oprecht gedrag laten zien;
- U kunt empathisch luisteren en vragen stellen en doet dit op een natuurlijke manier;
- U verbetert uw beschikbaarheid, concentratie-, waarnemings- en inlevingsvermogen substantieel;
- U gaat gesprekken aan zonder vooroordelen, draagt niet te snel oplossingen aan en confronteert alleen indien nodig;
- U verkrijgt aandacht voor úw visie door éérst een ander aandacht te geven.